نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

یک ترب به طول 7 سانتی متر (یا هویج، شلغم، خیار یا چغندر)

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی 15 سانتی متری، چاقوی پوست کنی و خلال چوبی

نکات و زمان بندی:

درست کردن یک پروانه کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. پروانه را باید پنج دقیقه داخل آب سرد قرار دهید. با این کار سفت می‌شود. در صورتی که بیش از این مدت در آب بماند بالهای پروانه بسته خواهد شد.

موارد استفاده:

به عنوان تزیین دیس‌های پذیرایی وروی سالاد. شما می‌توانید این پروانه را به چاه آب، قفس یا سبد هندوانه‌ای بچسبانید و در میان گلدان گل سبزیجات بگذارید.
1- از یک ترب 7 سانتیمتری می‌توانید حدود 10 پروانه درست کنید. ضخامت بال‌ها متفاوت است. اگر ترب شما 7 سانتی متر عرض داشته باشد برش بال‌ها را می‌توانید با ضخامت 3 میلیمتر انجام دهید. اگر از یک هویج کوچک استفاده می‌کنید ضخامت بال‌ها نباید بیش از دو میلیمتر باشد.
2- فقط پنج برش برای طرح اولیه لازم است. ترب را به پهلو روی تخته برش بگذارید. اولین برش از یک گوشه ترب آغاز می‌شود و در حدود هشتاد درصد مسیر تا انتهای سطح را برش می‌دهد. دومین برش موازی با برش اول انجام می‌شود و از نظر ضخامت برابر با آن است، اما تا انتهای خط امتداد پیدا می‌کند. اکنون یک ست بال دارید که در پایین به هم متصل می‌باشند.
3- این بال را پایین بگذارید. تصور کنید که صفحه یک ساعت است که در ساعت 12 باز و در ساعت 6 به هم متصل است. سومین برش یک برش بسیار کوچک است که بین ساعت 5/30 و 6/30 انجام می‌شود و قسمت پایینی را بیرون می‌آورد.
4- شاخک‌ها با برش چهارم درست می‌شوند. این برش روی هر دو لایه انجام می‌شود. برش در ساعت 12 انجام می‌شود و انحنای ترب را به سمت پایین و ساعت 4 ادامه می‌دهد. شما باید این برش را در نیم سانتی‌متری لبه ترب خاتمه دهید. تیغه را بیرون بکشید.
5- آخرین و پنجمین برش نیز روی هر دو لایه انجام می‌شود. این برش از داخل شاخک‌ها آغاز می‌شود و به فاصله نیم سانتیمتر از آن انجام شده و به موازات آن پیش می‌رود و در ساعت پنج و نیم خاتمه می‌یابد.
6- به آرامی بال‌ها را جدا کنید و ته شاخک‌ها را بالا بکشید. ته شاخک‌ها را بین بال‌ها بگذارید. شاخک‌ها را باز کنید.
7- یک خلال چوبی در ته پروانه بگذارید و آن را روی یک پایه مانند ته خیار قرار بدهید.
8- بعد از اینکه موقعیت مناسب برش شاخک را به دست آوردید می‌توانید این طرح را با برش دادن حاشیه‌هایی روی لبه ترب در جایی که برش شاخک‌ها داده شده ظریفتر نمایید. بعد برش شاخک و آخرین برش را بدهید. قبل از اینکه بال‌ها را باز کنید سوراخ‌های کوچکی روی آن‌ها ایجاد کنید و لبه‌های بال‌ها را به میل خود تزیین نمایید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.